Hvilken perm/binder bør jeg velge til mine kort?

Det å velge riktig perm til din Pokémon-kort samling er veldig viktig. Valg av feil perm kan ikke bare øke slitasjen din, men det kan faktisk ødelegge kortene uten at du rører de. Så hva bør du tenke på når du velger en perm til dine kort?

Ikke ringperm

Jeg styrer unna ringpermer. De virker veldig praktiske men de har et par ulemper. Dersom du ikke bruker de riktig kan de gjøre vondt værre. Siden du legger inn sider i permen selv er det vanskelig vite når permen er full. En overfull perm kan gjøre at kortene får trykkskader. Ringpermer kan faktisk ødelegge kortene dine dersom det er feil type (ikke “D”) ringer i permen og du har mange kort i permen.

Side loading

I motsetning til dynetrekk er åpning på siden av lommene å foretrekke fremfor på toppen. På denne måten vil siden av sleeven (ja, bruke sleeve på kort du har i binder også) beskytte kortet på den siden som permen ikke beskytter kortet. Kortet vil da være beskyttet på alle fire sider. En perm med lommer med åpning på siden minsker også muligheten for kort dette ut under transport.

Glidelås

Glidelås er genialt, også i denne sammenhengen. Glidelåsen beskytter mot støv og mot at kort faller ut under transport. I motsetning til for eksempel strikk så lager den heller ikke press på kortene.

Størrelse etter bruk

Jeg bruker to forskjellige størrelser på permene. De jeg har hjemme i hyllen min har 9 lommer mens den jeg har med meg på tur har 4 lommer. Det finnes også permer med 12 lommer, men disse syntes jeg blir litt for store.

Design og kvalitet

Design og kvalitet er viktig. Både utseende og følelse av kvalitet teller når jeg ser etter binder. Sidene bør være utformet med sort filt med lommer på hver side, slik at du ikke trenger å ha to kort i hver lomme for å fylle alle sidene. Kjente merker som lager gode permer er Vault-X, UltraPRO og Ultimate Guard.

2 Likes

Nice info! Hvordan er praksisen rundt sleeve i binder? Sleeve everything (commons, uncommons og non holos), eller sleeves kun holos og rares?

2 Likes

Jeg kjører sleeve på alt. Selv om det kanskje er litt råfint med sleeve på commons. Men de er billige, og hvis jeg tar meg bryet med å sette commons i en binder så er det jo kort jeg vil ta vare på. Så… sleeve 'em all tenker jeg.

1 Like

Og det er lurt når de mindre bruker / spiller med kort. Mindre slitasjen på kortene.

1 Like

ALLTID sleeves til kort som skal spilles med. Sånn nå i dag så vil jeg nesten ha sleeves på en vanlig kortstokk til og med, for fysj så fort det slites når man stokker.
Men ja generelt sett så ville jeg ha sleevet det som skal inn i perm, mye fordi det bare ser penere ut i permen når det er sleevet, men også fordi det er enklere å ta de ut uten å klare å tilfeldigvis skade dem. Men bulk som man bare lagrer ville jeg ikke ha sleevet, de er ikke verdt det, og så lenge man lagrer det fornuftig så er det ikke heller nødvendig, tenker jeg da.

2 Likes

Jeg brukte kun sleeves på holo/reverse-holo før, men nå er det sleeves på alt for å beskytte kortene!

1 Like